středa 29. ledna 2014

Vivat síťovka

Dlouho sním o tom stát se hrdou majitelkou a nositelkou síťovky. Síťovka vychází z historie (to já rád), je nafukovací (to já moc potřebuji) a chrání životní prostředí (to potřebujeme všichni). 

Síťovat neumím (zatím) a tak jsem vzala háček č. 3 a 2 klubíčka 100% bavlněné příze Catania od Schachenmayer a pustila se do toho. A háčkovala a párala a diskutovala s ostatními o síťovkách a zase párala a háčkovala. Předkládám návod na síťovku jak ji vidím já. Musí být velká. Nahoře lehce zúžená a s velkými uchy. To aby se dala navléct na rameno a případně aby se ty uši daly zasukovat a nákup se nevysypal v kufru auta... Prostě síťovka ala bududub :)

Historické síťovky ač krásné nevyhovují. Při položení se obsah vydává na cestu mimo tašku. Hold se naše babičky při nákupu asi ani nezastavily na kus řeči, natož aby cpaly nákup někam do kufru auta. 
S naší síťovkou vychytáno. S naší síťovkou směle do světa. A nakupujeme a nakupujeme a směle vylepšujeme ekonomiku země.

První 
První vychytanou v neutrální přírodní barvě bychom rádi někomu věnovali darem a přispěli tak k osvětě a záchraně síťovek ať již síťovaných či háčkovaných. A tak pozor! Každý kdo věnuje pod příspěvek vzpomínku či zmínku o síťovce, bude za účasti celého našeho klanu čestně zařazen do losování (řekněme v polovině února) a tomu nejšťastnějšímu šťastlivci bude odeslána královna síťovka První zdarma, bez obsahu, ale zase až do domu.

A teď už slíbený návod.

Háčkovaná síťovka
  1. Uháčkujeme 6 řetízkových ok a ty spojíme pevně do kroužku.
  2. Do kruhu háčkujeme střídavě 1 dlouhý sloupek (každý první dlouhý sloupek ve všech následujících řadách nahradíme 3 řetízkovými očky) a 1 řetízkové oko (celkem 12x).
  3. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme 2 dlouhé sloupky, nad řetízkové oko předcházející řady uděláme opět 1 řetízkové oko (tzn. 2 dlouhé sloupky - řetízkové oko - 2 dlouhé sloupky, řetízkové oko, opakujeme).
  4. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme 1 dlouhý sloupek, mezi dlouhé sloupky přidáváme 1 řetízkové oko (tzn. 1 dlouhý sloupek, řetízkové oko, 1 dlouhý sloupek, řetízkové oko, opakujeme).
  5. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme 2 dlouhé sloupky, nad řetízkové oko předcházející řady uděláme opět 1 řetízkové oko (tzn. 2 dlouhé sloupky - řetízkové oko - 2 dlouhé sloupky - řetízkové oko, opakujeme).
  6. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme 1 dlouhý sloupek, mezi dlouhé sloupky přidáváme vždy 1 řetízkové oko (tzn. 1 dlouhý sloupek, řetízkové oko, 1 dlouhý sloupek, řetízkové oko, opakujeme).
  7. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme dlouhý sloupek, mezi dlouhé sloupky přidáváme 2 řetízková oka (tzn. 1 dlouhý sloupek, 2 řetízková oka, 1 dlouhý sloupek, 2 řetízková oka, opakujeme).
  8. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme dlouhý sloupek, mezi dlouhé sloupky přidáváme 3 řetízková oka (tzn. 1 dlouhý sloupek, 3 řetízková oka, 1 dlouhý sloupek, 3 řetízková oka, opakujeme).
  9. Do každého dlouhého sloupku předcházející řady uháčkujeme 2x nahozený dlouhý sloupek, mezi dlouhé sloupky přidáváme 3 řetízková oka (tzn. 1 2x nahozený dlouhý sloupek, 3 řetízková oka, 1 2x nahozený dlouhý sloupek, 3 řetízková oka, opakujeme).
  10. Do  každého sloupku předcházející řady uháčkujeme 3x nahozený dlouhý sloupek, mezi dlouhé sloupky přidáváme 3 řetízková oka (tzn. 1 3x nahozený dlouhý sloupek, 3 řetízková oka, 1 3x nahozený dlouhý sloupek, 3 řetízková oka, opakujeme).

Máme hotové dno. Dále pokračujeme neustálým opakováním 10.řady do potřebné výše. Pro větší tašku opakujeme 15x, pro menší 12x. 


Tašku zakončíme poslední síťovanou řadou poskládanou ze střídání dlouhého sloupku a 3 řetízkových ok. Dále celý vršek tašky zpevníme a mírně zúžíme řadou dlouhých sloupků vpichovaných takto: 1 dlouhý sloupek na dlouhý sloupek předchozí řady a 2 dlouhé sloupky pod řetízek - opakujeme. V další řadě již vypracujeme uši tašky. Rozpočítáme si čtverce a naznačíme uši (18 čtverců - první ucho začátek - 7 čtverců - první ucho konec - 18 čtverců - druhé ucho začátek - 7 čtverců - druhé ucho konec). Háčkujeme krátkými sloupky, na značce pro začátek ucha uháčkujeme 100 řetízkových ok a ten pevně připojíme na značku pro konec prvního ucha. Stejně vypracujeme i druhé ucho na značkách pro druhé ucho. Celou tašku zakončíme ještě posledními dvěma řadami krátkých sloupků vedených vrchem přes uši tašky. Pokud si přejete silnější uši můžete ještě řadu přihodit.

Vivat síťovka! 



41 komentářů:

  1. Skvělé, taky jsme už háčkovaly- s prababičkou- a udělaly spoustu radosti podarovaným. A nejlepší je , že při stěhování staré lavice z kuchyně jsem našla síťovku ještě PUVODNÍ . Pamatuji, jak jsem v ní nesla kapra ze Zelňáku domů, ale to bylo ještě v minulém sto i tisíciletí....Ani se mi nechce ji používat, jsou to krásné vzpomínky, když jsme byli mladí. Chudák kapr mezitím docela zmrznul, protože jsme se nějak zapovídali a stále se loučili a doprovázeli a doma bylo dusno, jojo.Přidávám se VIVAT síťovka !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za příspěvek. Prosíme alespoň křestní jméno nebo přezdívku. Jinak bychom Vás v losování museli označit anonym č.1 a to my neradi :)

      Vymazat
    2. chudak kapr, že jste ho vubec koupili a kvuli tomu musel zemřit

      Vymazat
  2. Hezky! Jako když jsem byla malá :-)

    Onehdy jsem se taky pustila do háčkování a vznikla taška husťovka (http://dedeckovazahrada.blogspot.cz/2013/03/sysel-kostlivci-12.html).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak husťovka dobrý. Např. na nákup knoflíků a jehel by ta naše rozhodně tak vhodná nebyla :)

      Vymazat
  3. vzpomínka na síťovku? svítivě žlutá, materiál něco jako pružná připlétací příze, zachytávala se o propečené a trčící kouusky kůrky chleba. Skladná, bezedná (někdy taky proto, že malé věci místo nezabraly, páč rovnou propadly), dnes si myslím, že naprosto ideální
    zahajuješ rok síťovky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám pocit, že se dělaly z chemlonu čí syntetického hedvábí. Daly se pak zmačkat do ruky, nic nevážily a pak najednou do nich člověk narval nákup i 40 l. Zařezávaly se do ruky, to si pamatuji já :) Držíme palce na losování!

      Vymazat
  4. Mno krom toho, že nám v dětství v síťovce visely cachtací hračky nad vanou, z jejichž útrob tak krásně odtékaly litry vody, tak si vzpomínám na babiččinu historku, kterak se sítovkou ve frontě zachytila neznámému muži za knoflík u poklopce.... nevím, jak se jí to povedlo, ale prostě naše babi, no... anonym č. 2 alias Jana Zdob. (škoda, že se k sítovce neda přibalit i kvásek, který mi před časem odešel na věčnost...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za příspěvek. Musím říct, že i dcera se přišla podívat, čemu se tak hlasitě chechtám. Ale představa uloveného muže na síťovku... :))) Jani, netuším odkud jste, ale pokud nikde poblíž Brno a okolí zkuste kváskovou mapu. Dostupná na http://www.cuketka.cz/kvasek/kvasek.html

      Vymazat
    2. Děkuji :) O mapě vím, jen ta neschopnost s někým se domluvit... (jináč jsme z východočeské metropole, takže do Brna dálka :)) .

      Vymazat
    3. Catania mi přijde málo trvanlivá - zkoušela jsi provázkovou od Ariadne? Je sice taková ostrá, moc dobře se s ní nedělá, ale síťovka pak unese i meloun (vyzkoušeno) a v jedné maličké zavěšené na lince mám česnek. Ovšem materiál, ze kterého jsem dělala svoji první síťovku, těžko někdo trumfne: V práci vyřazovali prošlé nylonové chirurgické nitě, tak jsem k tomu přidala černý kordonet, aby nebyla bílá a mám síťovku už nějakých 15 let a furt drží :-). P.S. A taky je nemám síťované, ale háčkované z DS a ř.o.

      Vymazat
  5. Děkuji za návod ,určitě si sítovku uháčkuji! My je doma měli v mém dětství také a některé měly kožená ucha. Igelitky tehdy neexistovaly. Mně se líbí i papírové tašky, které jdou pak do sběru. Ale zase neunesou to, co naše sítovky, to je pravda. Moc Vás zdravím a díy za tuhle soutěž, nyní se učím plést ponožky, tak než dojde na uháčkování sítovky, třeba budu mít štěstí a vyhraji.Držím všem palce ,zdraví Marcela

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, i já jsem hrdou nositelkou vlastnoručně háčkovaných síťovek (dokonce i můj manžel s ní chodí pyšně nakupovat) :-)
    Mám jeden zlepšovák na uši - řetízek na ucho uháčkuji třikrát tam a zpět a potom celou trojku obháčkuji dvojitou přízí. Vznikne tak sice hrubší, ale krásně měkké ucho, které neřeže. Pěkný den a vivat síťovky!! Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezva nápad. Zrovna mám další na háku tak já to zkusím :)

      Vymazat
  7. Tak se taky vracím zanechat příspěvek...síťovek jsem si v dětství a mládí moc neužila, nějak se v domácnosti mých rodičů nevyskytovaly. Ale tak před 5ti lety jsem jednu (už asi novodobou) ČERVENOU síťovku dostala od milé tchýně a ta se stala mou oblíbenkyní a souputnicí na nákupech. Je z nějaké umělé příze a dokáže se neuvěřitelně nafouknout :) Zkusím i novou podle Vašeho návodu (díky za něj!) a s dlouhýma ušima přes rameno. Zdravím!

    OdpovědětVymazat
  8. Síťovky miluju! A Váš blog taky:-)
    Voňavý den přeju...
    Veronika

    OdpovědětVymazat
  9. Já jsem na vás přišla až dneska náhodou a protože mám doma asi 180 tisíc kilometrů růyných příyí, tak myslím, že vím, v co je postupně začnu měnit. A vás si dávám do oblíbených!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za pochvalu i za důvěru. Těší nás to moc.

      Vymazat
  10. Dobrý, krása, sítovka, návod i blog. Můžu se jrn zeptat, kolik padlo příze na jednu tašku? Děkuju. Jana

    OdpovědětVymazat
  11. Jani, vyšlo to přesně na dvě klubíčka. Děkuji za nakopnutí na základě kterého jsem doplnila návod :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky já, jdu na to .-) Pokojný večer Jana

      Vymazat
  12. Ja vas vsecky zdravim a mam na vas velkou prosbu ,kde mam sehnat nite na pravou sitovku,udelat ji umim ale nemam ten spravnej material diky moc,Petr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťo taky Vás zdravím. Otázka je, co je "pravá" síťovka. Původně se síťovalo z přírodních materiálů. V éře nedávno proslulé přišla doba polyesteru a polypropylenu a síťovalo se trendy z umělých materiálů. Já celou duší hlasuji za přírodno, tedy nějakou tu 100% bavlnu, len. Pokud Vám umělé materiály nevržou v rukách (na druhou stranu jsou trvanlivější a síťovka bude víc nafukovací) zkuste výše doporučovanou provázkovou přízi od Ariadne. Jde vlastně o chemlon seskaný s perličkovým zákrutem. Taková síťovka bude určitě věčná. A na závěr přidávám pěkný odkaz k technice síťování. Síťovkám zdar!

      http://gord.gringo.cz/Uzly/index.html?Text=ZU-Sitovani.html

      Vymazat
  13. Ak by si sa chcela naucit sietovat, tak pridavam navod - http://www.fler.cz/blog/1-sietovanie-11387, http://www.fler.cz/blog/2-sietovanie-material-a-naradie-11527, http://www.fler.cz/blog/3-sietovanie-zakladny-uzol-a-retiazka-11626, http://www.fler.cz/blog/4-sietovanie-kosa-siet-a-trojuholnik-11666, http://www.fler.cz/blog/5-sietovanie-stvorec-obdlznik-a-kruh-12274, http://www.fler.cz/blog/6-sietovanie-zuby-okienko-a-nadvazovaci-uzlik-13969 alebo mi napis na fleri na marion15

    OdpovědětVymazat
  14. jaktože tenhle blog neznám? díky revamp Evě už jo! paráda!

    a síťovky jsou moje láska, nosím je místo kabelky ;-)

    OdpovědětVymazat
  15. Dakujem za super navod, uz sa mozem tiez popysit svojou sietovkou :)

    OdpovědětVymazat
  16. bzirovnicky@yahoo.com11. října 2015 v 11:20

    je to zajimave s temi sitovkami,ale prave jsem si vzpomela,kdyz se me narodil v r.1962 syn tak me byla doma dlouha chvile a u nas v baraku byla Ozdoba a ta se starala aby stare lidi a nemocne nemeli dlouhou chvili tak jim dfali navlekat spendliky i sponky.Mimo jine tam sitovali sitovky a tak jsem se taky do toho dala,dnes jsem si na to vzpomela a tak jem nasla vas clanek ,ale my jsme to sitovali prez prkenko a to buch jeste jednou chtela umet a tak kdyby nekdo vedel tak me dejte vedet Barbel Spanelsko

    OdpovědětVymazat
  17. Dobrý den, v naší galanterii nemají uvedenou přízi na síťovku. Jakou mohu místo ní použít? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkuste jinou bavlnu. Např. https://www.garnstudio.com/yarn.php?id=18&cid=24

      Vymazat
  18. Moc Vám děkuji za skvělý návod - perfektní do detailu. :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Vaši síťovku určitě zkusím. Již jsem podle jiného návodu jednu skoro udělala, jen to druhé ucho stále není hotové.

    OdpovědětVymazat
  20. Návrat k tašce, která je nepřekonaná ani věkem. Už dlouho se chystám, že si ji uháčkuji, ale pořád bylo něco důležitějšího. Tak teď je ten pravý čas. Jdu do toho.

    OdpovědětVymazat
  21. Taky háčkuji mám hodně zbytků přízí a je skladná a pořád po ruce.jen si dělám silnější ucha a podšívám aby neřezala do ruky.

    OdpovědětVymazat
  22. Janka Hortenzia Hoťa5. ledna 2018 v 13:47

    STOP IGELITOM, NECH ŽIJÚ "SÍŤOVKY"!!!

    OdpovědětVymazat
  23. Vloni jsem si uháčkovala 4 síťovky, ale menší bez uší jen s provlečenou šňůrkou na zavázání. Nosím je v nákupní tašce a beru do nich kusové ovoce k zvážení a ignoruji tak mikrotenové sáčky v obchodě. V pátek 23. 2. jsem absolvovala kurz síťování v Trutnově a už síťuji druhou. Budou to, myslím, fajn dárky pro známé. Či háčkované nebo síťované - jen ať se síťovky šíří a šetří tak životní prostředí od igelitu. Zdraví Haraja

    OdpovědětVymazat
  24. Vloni jsem si uháčkovala 4 síťovky, ale menší bez uší jen s provlečenou šňůrkou na zavázání. Nosím je v nákupní tašce a beru do nich kusové ovoce k zvážení a ignoruji tak mikrotenové sáčky v obchodě. V pátek 23. 2. jsem absolvovala kurz síťování v Trutnově a už síťuji druhou. Budou to, myslím, fajn dárky pro známé. Či háčkované nebo síťované - jen ať se síťovky šíří a šetří tak životní prostředí od igelitu. Zdraví Haraja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jste dobrá. Já byla v Trutnově na síťování taky, ale zvládnu síťku, nikoli celou tašku... ani nevím jak na ni. Nechcete stvořit postup? :)

      Vymazat
  25. Síťovka, to je nostalgie. Každý věděl, kdo nese mlíko a kdo lahváče...
    Vzpomínám si, že mě mamka takhle zase jednou poslala na nákup. Hypermarkety nebyly, ale přesto jsme sehnali vše a ani o víkendu, kdy bylo zavřeno, nezemřeli hlady. Zvláštní...
    Ale jak to bylo s tím nákupem. Síťovka a šup do samky. Mimo jiné jsem nesla domu kelímek hořčice. No nesla... Snaha byla. Před školou jsem potkala kámošku a to mělo pochopitelně přednost, že 😉
    Síťovku jsem tedy "opatrně" opřela o plot a jala se řešit patrně problém lidstva.
    Nemusím říkat, že hořčici jsem sice domu donesla, ale místo v kelímku byla všude jinde. Rohlíkům už chyběl jen párek 😂
    Krásné časy to byly.

    OdpovědětVymazat